נודדים - נוודות דיגיטלית וטיולים בעולם עם ילדים
נוודות דיגיטלית עם ילדים

המדריך המלא לנוודות דיגיטלית עם ילדים

כשלא מכירים את חיי הנוודות, רק המחשבה על טיול בעולם מעלה אין ספור שאלות, מחשבות, לבטים ופחדים. אז כשמוסיפים למשוואה ילדים או אפילו תינוקות, אין ספק שאותן תהיות וחששות מכפילות את עצמן וזה נראה בלתי אפשרי. אנחנו כאן כדי לנפץ את הבועה הזו ולהראות שנוודות דיגיטלית עם ילדים זה לא רק אפשרי - אלא אחת הדרכים הכי טובות לחיות כמשפחה.
אמא וילדה בטיול בטבע

נוודות דיגיטלית עם ילדים - זו לא חופשה

שווה להתחיל בטעות נפוצה: לשאול אנשים שיצאו לחופשה איך זה לטייל עם ילדים ותינוקות. מעבר לדרמה שכולנו נוטים להוסיף למציאות (כי סיפור חופשה צריך להיות מעניין), נוודות זו לא חופשה ואין הרבה דמיון בין השניים.

משפחה שיוצאת לנופש קצר כבולה לחיים ולרכוש בארץ, נוסעת וחוזרת לאותו המקום, לוקחת ציוד למספר ימים ספורים בתוספת חרדות של ״ואם נצטרך״ (תמיד אורזים יותר מדי) לכל תרחיש אפשרי מכיוון שברור שלא תקנו ציוד בחו״ל לתקופה כה קצרה, כשגם ככה חופשה היא הוצאה לא קטנה.

בחופשה טסים בתקופות הכי יקרות ועמוסות, רוצים להספיק לראות הכל ומהר, מהבוקר עד הלילה – מה שמעלה את רמות הסטרס והעייפות של כולם. זה מצב קיצוני ושונה מהרגיל ואי אפשר להשוות אותו לשום דבר אחר, במיוחד לא לנוודות.

בנוודות דיגיטלית עם ילדים המצב שונה לגמרי. אין סיבה להספיק הכל ומהר, אין את החזרה הלחוצה והמדכאת ל״שגרה״, אם חסר משהו – קונים, הכל יותר זול, רגוע, איטי וכיפי.

אז החלטנו לפרט במאמר הבא את כל הידע שאספנו בשנים האחרונות בנוודות, תחילה עם תינוקת בת 6 חודשים ועד היום – כשמילי שלנו כבר בת 3.5 – ובהמשך גם על יציאה עם תינוק בגיל חודשיים – ליאם שלנו, הנווד הדיגיטלי הכי צעיר שאנחנו מכירים – שטיסתו הראשונה הייתה בדיוק בגיל חודשיים.

ליאם על הנקה מלאה, ללא מוצץ – מילי הייתה עם תמ״ל, בדיוק התחלנו טעימות והיה לה מצב בריאותי שאילץ אותנו לחזור לארץ כל כמה חודשים, ועוד אתגרים. היו ועדיין ישנם אתגרים ומכשולים בדרך, אבל למרות הכל נוודות דיגיטלית עם ילדים זה אפשרי ואפילו מומלץ.

מוכנים לרדת לפרטים? קדימה…

רפואה מסביב לעולם

חיסונים

כשהיינו עדיין בישראל ולפני היציאה לנוודות, עשינו את החיסונים והמפגשים הנחוצים בטיפת חלב, שם התייעצנו עם האחות על החיסונים העתידיים. סידרנו רשימה של כל החיסונים עם הגילאים והשמות שלהם באנגלית. הקדמנו מה שהיה אפשר ומידע חשוב שגילינו הוא שבין חיסונים חשוב שיהיה מרווח של 4 שבועות מינימום אבל אין מרווח מקסימלי. זה אפשר יותר גמישות עם החיסונים של ליאם. לפני יציאה לנוודות דיגיטלית עם ילדים אנחנו ממליצים להתייעץ עם האחות וגם עם רופא משפחה, כמו כן לעשות פגישה דרך משרד הבריאות למרפאת מטיילים ובפגישה לשאול הכל, עשינו את זה עם מילי בגיל שנה לפני שיצאנו למזרח. חשוב להפריד בין חיסוני שגרה – לחיסונים שצריך לעשות ליעד מסוים כמו המזרח הרחוק.

עם מילי יצאנו לנוודות בגיל 6 חודשים. את רוב החיסונים עשינו בישראל, לחלק מהחיסונים עשינו הלוך-חזור ממדינות קרובות באירופה שזו אפשרות אחת למי שרוצה לעשות הכל בישראל. אפשרות שנייה היא לבחור יעדים עם מערכת בריאות טובה, לבדוק בתי חולים בינלאומיים בערי בירה וליצור איתם קשר, להסביר בדיוק מה אתם צריכים, אילו חיסונים (מידע שניתן למצוא ברשת באתר משרד הבריאות) וחשוב גם לברר מחירים. חיסון אחד של מילי עשינו בבית חולים בסופיה בשם: Acibadem city clinic. את חיסוני השגרה של ליאם עשינו בצ׳אנג מאי בתאילנד בבית החולים: McCormick Hospital , ובמקביל השלמנו לכולנו חיסונים למזרח במרפאה: Chiang Mai Wellness Clinic.

לסיכום, לעשות מה שאפשר בארץ, אם מתאפשר לחזור לחיסונים (לנווד ביעדים קרובים), ואם צריך להשלים חיסון בחו״ל – לעשות מחקר ולבדוק עם בתי חולים ומרפאות מקומיות.

בדיקת רופא ומעקב התפתחות

מי היה מאמין, מעקב אחרי התפתחות הילד שלכם זה תהליך נהוג בכל העולם! בדקנו עם מקומיים ובקבוצות פייסבוק של expats וביקשנו המלצות מניסיון. אפשר לחפש בגוגל אבל במקרים האלה מעדיפים המלצות ישירות מאנשים.

אצל רופאת ילדים בבנסקו עשינו לליאם בדיקת גובה, משקל, היקף ראש והתפתחות ממש כמו בארץ. בגיל שנה וחצי הלכנו עם מילי לרופא עיניים בבי״ח בויאטנם בשם: Family Medical Practice Hanoi שם קיבלה טיפול מלא, הצוות היה מקצועי ודובר אנגלית.

גם בישראל נוהגים לברר ולבקש המלצות לרופא טוב, בחו״ל המצב לא שונה בהרבה – בדרך כלל משלמים ״מהכיס״ וזה ההבדל היחידי, אבל לרוב מדובר בסכומים קטנים.

תרופות

לפני היציאה לנוודות דיגיטלית עם ילדים בעולם או אפילו טיול ממושך, מומלץ להיפגש עם רופא/ת ילדים ולהתייעץ מה כדאי לקחת לגירויים בעור, אף, כאבי אוזניים, שיניים, עיניים ואם יש נושאים אישיים שלכם. למילי יש עיניים רגישות אז לנו למשל מאוד עזר לקחת מגבוני ניקוי לעיניים, הם מגיעים בכמויות ניתן לרכוש בסופר-פארם.

יש לנו ערכת תרופות בסיסית עם כל מה שצריך כמו נובימול, משחות עיניים, אוזניים, שיניים, כדורים לנו לכאבי ראש (בכל זאת, 2 ילדים) ועוד. כל אחד לוקח מה שחשוב לו – רק קחו בחשבון שאפשר להשיג המון דברים בחו״ל די בקלות. ממליצים לקחת רק דברים שלא תרצו להתחיל לחפש בעיר חדשה באמצע הלילה. כל השאר – הולכים לבית מרקחת ומתייעצים עם רוקח, ואם צריך הולכים לרופא ומקבלים מרשם.

נגישות לרפואה

לכל יעד שאנחנו מגיעים – עושים לפני זה שיעורי בית. בודקים אילו בתי חולים יש באזור, מה הדירוג שלהם בגוגל וקוראים ביקורות, ומכניסים למפה את המיקום של בתי החולים והמרפאות איתם יצרתם קשר או כאלה שמומלצים לכל מקרה שלא יגיע. כדאי לשמור מספרי טלפון במקום מסודר, לבדוק מה מספר חירום המקומי, לרכז את כל המידע במקום אחד נגיש וזמין לכל חברי המשפחה. אנחנו משתמשים ב-notion אבל כל כלי דיגיטלי יעבוד, גם מסמך בגוגל דוקס.

ביטוחי בריאות

למרות כל הטיולים אנחנו עדיין אזרחי ישראל ועושים ביטוח מטיילים דרך סוכן אישי שמלווה אותנו מתחילת הדרך, תמיד זמין ומוצא את המחיר הכי זול בין החברות. לפני כל החלפה של יעד יוצרים איתו קשר, מסבירים לו לאן נוסעים ולכמה זמן והוא מוצא לנו את הדיל הכי טוב מול חברות הביטוח.

מדובר בביטוח מטיילים שמכסה בדיקות חירום רפואיות בהתאם לפוליסה שרכשתם. קחו בחשבון שכל דבר שהוא לא דחוף משולם מהכיס שלכם, זה משהו שמגיע עם הנוודות אבל מתאזן עם שאר החלקים בסגנון החיים הזה שחוסכים לא מעט.

טווח מחירים לביטוח מטיילים נע בין 1$ ל 2.5$ ליום לאדם, המחירים מושפעים מהמון מרכיבים שונים ואישיים, אז מומלץ להתייעץ עם סוכן ביטוח. אנחנו עדיין משלמים ביטוח רפואי רגיל בישראל בקופות החולים, כך שלמקרים שאינם מכוסים בחו״ל – נוכל עדיין להגיע לישראל ולקבל טיפול מלא.

ישנה אופציה לביטוח רפואי מלא עולמי (חברות כמו דייווידשילד) שמכסות הכל והן כמו הביטוח שעושים בישראל בקופות החולים – רק שתקף בכל העולם. מדובר בביטוח מאוד יקר ולרוב מומלץ למי שכבר אין כיסוי רפואי בישראל, או למשל אם אתם מעוניינים ללדת בחו״ל. ממליצים לצפות בסרטון המעולה של טל נבות, שילדה בתאילנד ומפרטת על התהליך.

בזמן הריון ביטוח מטיילים רגיל מכסה רק הוצאות במקרי חירום ועד שבוע 12 בלבד. ביטוח הריון מלא ניתן רק לאחר תקופת אכשרה של 12 חודשים.

אמא וילדה במנשא בטיפוס בהר

איזה ציוד צריך לקחת לנוודות דיגיטלית עם ילדים?

בנוודות מתניידים הרבה ולכן חשוב לזכור לצמצם כמה שאפשר ולקחת רק מה שהכרחי ושימושי. אנחנו חיים כבר 3 שנים עם 2 מזוודות טרולי קטנות ושני תיקי גב. מעולם לא הרגשנו שחסר לנו משהו וזה הפך את הנוודות שלנו לקלה יותר, מכל הבחינות. אימצנו מינימליזם מהרגע הראשון שיצאנו לנוודות וזה אחד הצעדים הכי טובים שעשינו.

כשיש תינוק בבית מגיע איתו הרבה ציוד – את רובו ״מוכרים״ לנו, בין אם זו הסביבה, רשתות הענק או התרבות הצרכנית בה אנחנו חיים. ואת רובו – אתם לא באמת צריכים.

התינוק לא יזכור את המיטה המעוצבת, השידה המתוקה משילב, המשחקים במאות שקלים ששיחק בהם רק פעם אחת והבגדים שהוא לא זוכה בכלל ללבוש – כי הוא צומח מהר. אבל ההורים זוכרים את המחיר של כל הדברים האלה וזה בזבוז ענקי של כסף שיכול ללכת לחוויות שילוו אתכם לכל החיים. בנוודות דיגיטלית מגדירים מחדש מה ״צריך״, מה מותרות ומה מיותר לגמרי.

ולמי שאומר על חוויות ״הילדים לא זוכרים״ – גם כשאתם קוראים להם ספר לפני השינה, הם לא זוכרים. אבל זה לא מוריד מהחוויה ומהקשר שנוצר ביניכם, מהתועלת להתפתחות של הילד ומהכיף שזה מכניס לחיים של שניכם.

איפה לקנות מה שכן צריך?

את רוב הציוד שלנו רכשנו אונליין באלי אקספרס, אמזון וכדומה (כן, אפילו עגלות!) בעיקר כי המבחר גדול יותר ואפשר למצוא בדיוק מה שצריכים – והמחיר זול יותר (גם אחרי משלוח ומכס) מהרשתות בישראל.

אבל, וזה אבל גדול, חשוב לבדוק את כל הפרטים הקטנים לפני רכישה – גודל המוצר, חוות דעת, עלויות וזמני משלוח, תמיד לקחת מרווח של איחור במשלוח ולהיצמד לחנויות הידועות עם המון ביקורות טובות. ולהרגעה, כל הפריטים שרכשנו אונליין הגיעו בזמן ושימשו אותנו לאורך שנים.

מנשא
אחד הדברים הכי יעילים וחשובים בנוודות דיגיטלית עם תינוק. בטיסה זה מאפשר להיות ניידים, בטיולים בטבע שבהם עגלה זו לא אופציה זה חובה, כשהולכים לקניות גדולות אם הדירה קרובה לסופר – שמים את הקניות בעגלה ואת התינוק במנשא. בקיצור, מנשא הוא החבר הכי טוב שלכם!

בתקופת הנוודות השתמשנו בשני מנשאים:
אחד זול מאמזון – פשוט וטוב שהיה נוח עם מילי עד גיל שנתיים. החזיק מעמד בצורה מפתיעה והיה מאוד נוח מבחינת ריפוד, כתפיות, התרמת הגודל וכו׳.
השני – מנשא של ארגו בייבי שהיה מעולה למילי עד גיל 3 ועכשיו משתמשים עם אותו אחד עם ליאם מגיל חודשיים. עולה יותר מן הסתם אבל יותר איכותי ונוח יותר, ומחזיק מעמד להרבה יותר זמן.

ממליצים להתחיל בזול ולראות אם כל הסיפור הזה באמת נוח לכם לפני שמשקיעים, ואז לעבור למשהו איכותי יותר שיחזיק לכמה שנים טובות.

עגלה
כשיצאנו עם מילי לנוודות בגיל 6 חודשים רכשנו טיולון מאמזון, אחד שמגיע גם למצב שכיבה. הוא היה נוח בטירוף ושימש אותנו נאמנה עד גיל שנתיים. זה היה חיקוי של יויו שגם נכנס בתא הנוסעים והתקפל בקלות. אחרי גיל שנתיים רכשנו טיולון חדש מתקפל, גם הוא מאמזון, הטיולון הכי קומפקטי בעולם (יותר מיויו!). הוא היה אחד הדברים הנוחים להסתובב איתו בשדות תעופה.

לליאם כשהיה בן חודשיים מכרנו את הקומפקטית ועברנו לעגלה מקורית של יויו מכיוון שיש לה אפשרות לעריסה מבד מותאמת מגיל לידה והיא מתקפלת יחד עם העגלה. לקחנו איתנו גם את ערכת הטיולון כדי שנוכל להחליף בהמשך. עלה פי 3 מהעגלות הקודמות אבל נראה שלגיל כזה קטן אין אופציות אחרות טובות ובטוחות מספיק, שבן גם קןמפקטיות ועולות למטוס, ועד גיל חצי שנה (או כשהם מתחילים לשבת), לא ניתן להשתמש בטיולון.

תיק החתלה
כשיצאנו לנוודות עם מילי כמו שהזכרתי היא אכלה תמ״ל לכן רכשנו תיק החתלה נוח עם הרבה כיסים, מקום לאוכל ומקום לבקבוקים שגם שומר על קור וחום. קנינו אותו מאלי אקספרס, המגוון אדיר ומבלבל והאיכות מעולה ביחס למחיר. לא לקנות בחנויות בארץ, פשוט בזבוז של כסף!

עם ליאם שרק יונק, אנחנו עם תיק גב רגיל שאינו מיועד לתינוקות. מאוד מפתה לקנות תיק מפונפן שיש בו מקום להחתלה, עם כל מיני תוספות וגאדג’טים, אבל היה לנו תיק לפטופ/טיולים מעולה עם המון תאים וחלוקות והכי חשוב – תמיכה מאוד נוחה בגב שאי אפשר למצוא בתיקי החתלה. אז המשכנו איתו וזו היתה החלטה מעולה. שווה לפעמים לחשוב מחוץ לקופסה ולא לרוץ לפתרון הראשון שעולה לנו לראש, כי בדרך כלל הרעיון הזה ״נשתל״ שם אחרי שנים של חשיפה למותגים, פרסומות, ולסביבה…

ילדה בחלון בטוקיו

איך מסתדרים עם תינוק בטיסות?

הדבר הראשון שעולה לנו לראש בטיסה עם תינוק זה בכי, צרחות, ועוד בכי – מנסיוננו הקצר בטיסות כרווקים ומסיפורי אימה של משפחות וחברים.

אז כפי שכתבנו בהתחלה, אל תבקשו לשמוע סיפורים ותבינו שכמה שתגיעו יותר מוכנים ככה יהיה יותר קל. אל תתנו לסיפורים להפחיד אתכם כי זה יגרום לכם לנסות לתקן בעיה לפני שהיא בכלל קוראת – ורק לעשות יותר נזק מתועלת.

הטיסה עם ליאם בן החודשיים ועשרות הטיסות עם מילי מגיל 6 חודשים ועד היום – עברו באופן מפתיע, אותו הדבר – בקלות. הם היו על המנשא, ישנו, אכלו, החלפנו חיתול, שיחקנו, צחקנו. שום סיפורי אימה ושום חוויות מסמרות שיער.

כדי להגיע למצב כזה חשוב לתכנן קדימה, בעיקר לדעת אם ומתי הילד אמור לישון מבחינת סדר השינה שלו. לרוב תינוקות בגיל הזה ישנים כל כמה שעות וכנראה שבכל מצב הוא יישן חלק מהטיסה.

במקרה של תמ״ל – לאכול לפני העליה לטיסה אבל לא ממש צמוד, כשמתיישבים כבר להכין בקבוק לפני ההמראה, ולהאכיל ממש בזמן ההמראה זה עוזר פלאים להימנע מכאבי אוזניים. מוצץ עושה אפקט דומה אבל מצאנו שאוכל עובד טוב יותר. אפקט המציצה משחרר להם את הלחץ באוזניים – שהוא לא כואב ממש אבל מפחיד אותם, ובדרך כלל זו הסיבה לבכי.

במקרה של הנקה אפשר פשוט להניק בהמראה, ליאם היה על המנשא וינק בזמן ההמראה. מבחינת בטיחות היה חגור כרגיל. זה מצריך קצת הינדוס להכניס את החגורה עם המנשא אבל אפשרי.

יש אפשרות לקבל עריסה כמעט בכל טיסה, תלוי בחברת תעופה ועל בסיס מקום פנוי כי מדובר במושבים הקדמיים במטוס. מניסיוננו אחרי טיסה אחת כזו – לא ביקשנו יותר. במקרה של חגורות, משהו שקורה הרבה במהלך טיסה, צריכים להרים את התינוק מהעריסה ולהושיב אותו עליכם. גם אם הוא ישן כמו מלאך… אז לדעתנו זה יותר מפריע מעוזר. עדיף שהתינוק יהיה צמוד אליכם במנשא, זה קצת פחות נוח פיזית אבל הם הרבה יותר רגועים וישנים שזה הכי חשוב, גם לתינוק, גם לכם וגם לשאר הנוסעים.

איך מאכילים תינוק בכל פעם במדינה אחרת?

נושא שאת לירז מאוד הצחיק כשרק התחלנו לתכנן את הנוודות וכולם שאלו ״אבל מה הילדה תאכל?״ – כאילו בחו״ל תינוקות לא אוכלים… אחרי שעשינו קצת שיעורי בית, נרגענו די מהר. יש תמ״ל ויש גרבר בכל מדינה בעולם, לא היה חסר באירופה או בדרום מזרח אסיה. הסוגים משתנים וזה לא תמיד אותו המותג – אבל זה יותר מפריע לנו מלילדים.

תמ״ל
מילי הייתה עם נוטרילון בישראל לפני הנוודות, שבדיעבד היתה בחירה מעולה כי בכל המדינות באירופה מצאנו נוטרילון. לא ראינו מטרנה או סימילאק, יש חברה נוספת מוכרת שנקראת NAN של נסטלה, לא ניסינו.

יפן זו המדינה היחידה שנתנו לה תמ״ל שונה מכיוון שהם לא מייבאים כלום – לא תמ״ל, לא גרבר, לא חיתולים – הכל מותגים מקומיים שלהם. למילי זה לא שינה ממש וההחלפה לא עשתה בעיות, היא הסתדרה עם זה מצויין. זה יכול לעשות גזים לתקופה של ההחלפה אז שימו לב. ביפן גם גילינו את המנות ה״ניידות״ – תמ״ל באריזות קטנות לפי מנה, וזה היה מעולה לימי הטיסה ומעברים.

בכל מדינה מצאנו מבחר של גרברים, רסק פירות, ירקות, עוף ודג, דגנים וקרקרים לתינוקות בטעמים מגוונים ומעניינים, ובחלקם גם יש מחלקה של אותם מוצרים בגרסה אורגנית.

טעימות
עם מילי התחלנו טעימות בארץ בקטנה והמשכנו בחו״ל. לא רצינו להסתובבב עם בלנדר מוט או לקנות בלנדר קטן מכיוון שבהתחלה עברנו כל שבועיים ליעד אחר (התלהבות של ההתחלה) ומכיוון שזה היה מכביד על המטען שלנו העדפנו לוותר. כמו שאמרנו בהתחלה, מותרות – לא חובה.

עשינו הכל ״כמו פעם״ – ירקות ופירות בישלנו והשתמשנו במזלג למעיכה. עוף ודגים בהתחלה שילבנו בגרברים ובהמשך בחתיכות קטנות ורכות שבישלנו לבד. הייתה זמינות של ירקות ופירות בכל מקום, וגם סוגים שונים של דייסות שנתנו למילי בהדרגה ושילבנו עם התמ״ל, ובערך בגיל שנה וחצי מילי הפסיקה עם הבקבוק בלילה.

המגוון אדיר כשזזים בין מדינות וכל המטרה של טעימות היא לחשוף לכמה שיותר דברים שונים. למילי יש כבר חוש טעם בינלאומי והיא מסתדרת עם סושי בדיוק כמו עם במבה. עדיין סלקטיבית לגבי אוכל אבל בגיל שלה זה טבעי ולא ממש קשור לטעם.

ציוד לאוכל
לאורך הדרך חווינו כל מיני סגנונות איתם נאלצנו להתמודד. בדירה הראשונה שלנו היה כסא אוכל לתינוק עם מגש והכל, זה היה מעולה לטעימות. חשוב לשאול את בעלי הדירה אם יש להם, לעיתים ינסו למצוא לכם. ברומניה היה זוג מקסים שהיה לקראת לידה והיה להם כסא חדש בקופסה והם נתנו לנו להשתמש בו – כמובן שהחזרנו להם אותו מדונדש והודינו להם על המחווה. בהמשך קנינו מאמזון מושב מבד שניתן להלביש על כל כסא. הוא היה לנו לעזר בכל בית ודירה שהיינו ואפילו במסעדות כשגילינו שכסא תינוק זה לא סטנדרט בכל מסעדה בעולם.

יש אפשרויות מגוונות בעניין הושבה והאכלה ומקווה שמשפחות נוספות שישתפו כאן בחוויה שלהם וייתנו לכם רעיונות נוספים. מבחינתנו זו הייתה האפשרות הקלה (מבחינת משקל), הניידת והנוחה ביותר לעומת כיסאות או מושבים וכריות שתופסים נפח גדול, משקל ולא תמיד ניתן לסחוב אותם למשל למסעדות.

צלחות, כוסות, סכו״ם – לא חסר בשום מקום. תמיד היה מבחר, באיכויות שונות, פשוטים, ממותגים ולרוב המחירים סבירים מאוד ובהתאם. אז אם היה צורך היינו קונים ואח״כ תורמים ונותנים לפני עזיבה. אחרי גיל 3 ילדים לא באמת צריכים סכו״ם צבעוני ומיוחד – ועדיף לתת להם ללמוד לאכול עם סכו״ם רגיל כמה שיותר מוקדם.

תינוק בבנגקוק

איך מלבישים תינוק בנוודות דיגיטלית?

בודקים את המזג אוויר
ראשית, תמיד הגענו עם ציוד מספיק לשבוע ומותאם לעונה. כשמדובר בבגדי תינוקות, עדיף לא להסתמך על מה שתמצא בחנויות בגדים בחו״ל בתחילת המסע. המבחר של החנויות והמגוון בתוך החנות שונה מאוד ממה שאנחנו מכירים בארץ, תלוי ביעד, אבל לא בכל מקום יש קניון עם חנויות מיועדות לתינוקות ולעיתים צריך לבדוק מספר מקומות עד שמוצאים מה שמחפשים. כשכבר מכירים את המקום ובודקים את השטח עושים השלמות או מחדשים ביגוד במקום, במידת הצורך, כמו נעליים, מעילים, כפפות, בגדי ים וכדומה.

בוא נדבר במספרים
תינוקות גדלים מאוד מהר, לא חידשנו לכם. לכן, עם ליאם שהיה בן חודשיים, לקחנו ביגוד מגיל 0 עד 6 חודשים. טסנו ביולי-אוגוסט לבנסקו, בולגריה, שם מזג האוויר היה חמים עם ימים גשומים. הביגוד כלל, 6 סרבלים-רובם ארוכים, 12 עליוניות מעטפה רובם ארוכים, 12 מכנסיים, חצי עם רגליות סגורות חצי פתוחות, 2 זוגות גרביים, כובע גרב, חליפה סרוגה אחת – עליונית ומכנס. במעבר למזרח יותר מחצי ביגוד נשאר כי כבר היה קטן עליו והשלמות עשינו בבנגקוק.

בתחילת המסע שלנו, החלטנו לטוס ליעד לחודש ולהיות בשתי ערים מרכזיות ולכן כשמילי הייתה בת חצי שנה לקחנו קצת פחות ציוד. מסיבות שיפורטו בכתבה אחרת, ידענו שנחזור לארץ ואז נצא ליעד הבא ונכול להתארגן מחדש לפי היעד והמזג אוויר. התחלנו ביוני לבולגריה (סופיה ופלובדיב) שם המזג אוויר עדיין סגרירי. לקחנו 7 חולצות, 7 מכנסיים, 4 זוגות גרביים. בהמשך טסנו לפראג ופולין כשכבר היה חורף והתארגנו על בגדי חורף כבר שם, ממליצה לקנות בגדי חורף במדינות אירופאיות, הן קרות ויש יותר מבחר שמותאם למזג האוויר, בארץ בגדי חורף מותאמים לימים גשומים במקרה הטוב, אבל בטוח לא למינוס.

בגדול, ניסינו לצמצם כמה שיותר ולקחת רק מה שבאמת הכרחי להתחלה ומה שאולי לא יהיה פשוט למצוא – כמו חולצות בייסיק בלבן לתינוקות, לא מצאנו תמיד בחנויות תינוקות, גם לא באירופה. חוץ מזה מלבד לחנויות המקומיות הכרנו עוד רשתות כמו h&m שמוכרות יותר באירופה כמו למשל LCwaikiki, Okaidi.

אמא וילדה במקדש בויאטנם

איך מתכננים את היום ומה עושים בזמן פנאי?

סדר יום – השכמות/השכבות
לתכנן את היום זה דבר מאוד אישי, תלוי גם מאיזה נקודת מוצא מתחילים. אנחנו יצאנו כשמילי הייתה בגיל 6 חודשים ועם ליאם כשהיה בן חודשיים. בגילאים האלה סדר היום הוא בעיקר סביב שינה ואוכל. מהתחלה לא שמרנו על שקט מוסדי בבית כי אנחנו לא מאמינים שזה הרגל טוב. התינוק מתרגל לשקט ואח״כ כל רעש קטן מעיר אותו. לנו זה עבד מצויין עם שניהם כי אכן בנוודות התנאים לא תמיד נוחים, יש הפתעות כשעוברים בכל חודש לבית אחר, ורעש זה משהו שתמיד צריך לקחת בחשבון, גם בלי נוודות דיגיטלית.

בימי נסיעות מנסים לשמור על הלו״ז שלהם שזה אומר לוודא שיש זמן להאכלה ומקום לשינה (עגלה או מנשא גם נחשב) למשל ממש ברגע כתיבת שורות אלה ליאם ישן ברכבת לילה. בדרך כלל נעדיף נסיעה ארוכה יותר בלילה במחיר זול יותר מאשר טיסה קצרה אבל יקרה ופחות נוחה עם ילדים וציוד. מלבד זה, לטייל עם תינוקות עד גיל שנתיים זה מאוד נוח והסדר יום פחות משנה להם העיקר שצרכיהם נענים.

פעילויות ומשחקים
גם פה מוביל אותנו עקרון המינימליזם ואנחנו לא לוקחים איתנו משחקים ממקום למקום.

משחקים – עם ליאם לא לקחנו משחקים בכלל, בגיל חודשיים לא עניין אותו דבר חוץ מלינוק ולישון, לקחנו איתנו משטח פעילות קטן וקל מבד, רעשן קטן ונשכן שהיה מזכרת מחברים. כשהגענו לבנסקו בבולגריה, הזמנו צמיד רעשן שנצמד ליד, משחק תלייה לעגלה ונשכן נוסף.

כשמילי הייתה בת חצי שנה לקחנו איתנו בובה אחת שליוותה אותה מספר חודשים, בובות אצבע של חיות מסיליקון קשיח שקיבלנו מתנה – אחד המשחקים הכי שימושיים לנוודות – הם שימשו כנשכן (הם גדולים ולא היה חשש שתבלע אותם), מצוינים למשחק באמבטיה, שמים על האצבעות למופע בובות ועוד. הם היו שימושים מאוד והחזיקו מעמד עד גיל 3, גם מבחינת בלאי וגם מבחינת עניין.

לקחנו איתנו 2 ספרים בעברית ומדי פעם קנינו ספרונים קטנים, עשינו לעצמנו חוק שכל ספר חדש מחליף ישן. כשהגענו לביקור בארץ החלפנו את הספרים בעברית. בנוסף קונים לה ספרים באנגלית ומחליפים, מאוד חשוב לנו שתיחשף לאנגלית כמה שיותר. היום היא בת 3.5 ומבינה אנגלית באופן מלא ואפילו מדברת כשהיא לא מתביישת.

כל משחק אחר וחומרי יצירה קנינו במקום אליו הגענו. לא קונים דברים יקרים, מנסים לקנות מעץ ומתכת אבל לצערנו רוב מה שזול עשוי פלסטיק אז מצמצמים ככל הניתן ומתמקדים במשחקי יצירה.

כלי יצירה – איתנו בתיק לטיסות ומעברים. לוקחים קלמר עם צבעים וטושים, חוברת צביעה, ודפדפת קטנה. מחדשים את מלאי היצירה בכל יעד מחדש.

מה תמיד בא איתנו לכל מקום?

כמו כל תיק של תינוק – תמ״ל, מים, חיתולים, משטח החתלה, מגבונים, טישו, בגדים להחלפה 2 סטים, שקית אטומה לבגדים מלוכלכים, 2 משחקים קלים וקטנים, כובעים (קיץ/חורף), גרביים, חיתול טטרה נוסף, מושב בד מתלבש, קרם הגנה.

יוצאים לדרך…

אז הבנתם שאתם רוצים לבלות את רוב החיים שלכם עם המשפחה ולא במשרד תחת פלורסנט מרצד וגיליתם שלצאת לנוודות דיגיטלית או טיול ממושך עם ילדים זה לא צרה צרורה, אבל זה כן דורש ארגון ותכנון.

הצעד הבא הוא פשוט: תכינו לעצמכם צ׳ק ליסט עם מה שמתאים לכם ולתינוק שלכם, בהתאם ליעד/יעדים הקרובים שאתם מתכננים להגיע אליהם ותתחילו בבירורים. אנחנו היינו מופתעים מכמה מידע יש ברשת, מספיק כדי להתחיל ולהיות רגועים שאנחנו מגיעים למקום חדש עם כל מה שצריך.

אם יש לכם עוד שאלות לפני שאתם יוצאים לדרך אתם מוזמנים להפנות אותם אלינו ונענה בשמחה לכל שאלה.

רוצים להישאר מעודכנים?

אינסטגרם

כאן אנחנו פעילים ביום יום. משתפים את החוויות שלנו בסטוריז ואוספים את המידע על כל יעד, הטיולים והחוויות שהיו לנו בהיילייטס.

מוזמנים לשלוח הודעה פרטית לכל שאלה, נשמח לעזור ואנחנו זמינים בעיקר שם.

קבוצת וואטסאפ שקטה

בקבוצה הזו אין דיונים, תגובות או שיחות – רק עדכון בכל פעם שאנחנו מפרסמים תוכן חדש. מאמרים בבלוג, פרקי פודקאסט ומדריכי יעדים.

אחת לשבוע פותחים את הקבוצה לדיון למשך שעתיים – אבל מעבר לזה, קבוצה שקטה שקטה…

קהילת פייסבוק

כאן קורים הדיונים והשיחות, טיפים שחברי הקהילה משתפים אחד עם השני, לייבים וכל דבר אחד שמעניין את אלה שמחפשים קהילה.

אם אתם מחפשים קהילה ומקום להחליף ידע, זה המקום בשבילכם.

נודדים +

[pmpro_login]
דילוג לתוכן