נודדים - נוודות דיגיטלית וטיולים בעולם עם ילדים

נוודות דיגיטלית כפתרון כלכלי למשפחות

אחת השאלות שחוזרות על עצמן כל הזמן היא ״איך אתם יכולים להרשות לעצמכם לטייל כל הזמן?״. מה שיותר קשה להסביר לאנשים זה העובדה שלא רק שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו בקלות - אלא הרבה יותר קל לנו כלכלית כנוודים.

אז החלטנו לפרוש במאמר הבא את כל הסיבות הכלכליות לצאת לנדוד בעולם, ואיך זה יכול לצמצם הוצאות, להגדיל הכנסות, ובשורה האחרונה להוסיף יותר חופש לחיים שלכם.

איך נוודות דיגיטלית יכולה לתרום לצמצום הוצאות?

ההוצאות שלנו בשלוש השנים האחרונות התכווצו בכ-60-70% בממוצע, והשקט הנפשי והפנאי נותנים מוטיבציה וזמן לטפח עסק עצמאי – כך שבמקביל ההכנסות עלו בכ-40%. עברנו מ״לשרוד את החודש״ לקרנות השתלמות ומחשבות על פנסיה מוקדמת. משהו שלא חלמנו שיקרה כשחיינו בישראל ממשכורת למשכורת.

מבחוץ זה נראה שאנחנו מטיילים כל יום – כל היום, אבל זה רחוק מהמציאות. רוב הימים שלנו מלאי שגרה של עבודה, סידורים וזמן איכות ביחד כמשפחה – שזה כשלעצמו שווה הכל. אנחנו כן מטיילים במקומות מדהימים ויותר מהממוצע, אבל זה בגלל שאנחנו חיים במקומות האלה אז זה הרבה יותר נגיש וקל.

הנוודות עוזרת לנו לחסוך לא מעט בהוצאות משק הבית, ובמקביל לטייל בעולם ולחיות במקומות שפעם חלמנו רק להגיע אליהם לסופ״ש קצר. איך? ככה:

הומלסים מוציאים פחות

כשאין בית קבוע – לא קונים מוצרי חשמל בעשרות אלפי שקלים בשנה. כשאין נכס, אין הוצאות על אינסטלטור שבא לפתוח סתימה, חשמלאי שמוסיף פאזות (מה שזה לא אומר) וטכנאי שבא לתקן את מכונה הכביסה. אין ארון שאפשר למלא בבגדים, גאדג׳טים וכלים שמעלים אבק ולא משתמשים בהם אפילו פעם אחת, ולא צריך להמשיך ולקנות רהיטים לאחסון – כי אין מה לאחסן. לא צריך לצבוע את הבית, להשקיע סכומים מגוכחים כדי שהדשא יהיה ירוק יותר משל השכן, ומשכנתא נשמעת כמו אגדה אורבנית שקשה להאמין שאנשים לוקחים על עצמם.

הבתים שאנחנו שוכרים מגיעים עם הכל – לפעמים הרבה יותר ממה שהיינו יכולים להרשות לעצמנו אם היה מדובר בבית משלנו, או דברים שבכלל לא היינו חושבים על התועלת שלהם. כל זה מגיע במחיר שכ״ד שכולל בתוכו לרוב את כל ההוצאות והוא יכול להגיע גם לשליש מהעלות בישראל.

וכן, הבית זז ומשתנה כל הזמן, לפעמים יש תנור צ׳וקמק, מיטה עם מזרן קשה מדי וכרית רכה מדי. אבל זה מחיר מאוד קטן לשלם והשינה בלילה הרבה יותר טובה כשאין מינוס בבנק.

דלק שותה את המשכורת

אנחנו מחפשים דירות במקומות מרכזיים שלא צריך בהם רכב, וכשאין רכב זו עוד הוצאה ענקית שנחסכת. בישראל קשה מאוד להסתדר בלי רכב אבל בהרבה מהערים באירופה למשל, יש תחבורה ציבורית זולה שעובדת בתיאום מושלם, בשילוב של מטרו, רכבות, אוטובוסים וחשמליות. בערים אחרות במזרח הרחוק, המוניות כל כך זולות שאין בכלל צורך לחשוב על לתפוס אוטובוס בזמן – וכל זה בלי הסטרס של נהיגה ברכב.

זה אומר שמעבר לעלות הרכב עצמו, אחזקה, ביטוחים, תיקונים, טסטים ושאר ירקות – אין עלויות של דלק, שלאחרונה מטפס יותר ויותר. חיסכון ענקי בתקציב החודשי והשנתי לכל משק בית.

נוודות דיגיטלית עם ילדים - גיאורגיה

יוקר מחייה? מה זה?

אנחנו בוחרים יעדים שבהם אפשר לדעת פחות או יותר מה העלות הממוצעת החודשית של משפחה (לדוגמה דרך אתרים כמו numbeo), ולרוב היא חצי מעלויות המחייה בישראל – לפחות.

 

רק כדי לסבר את האוזן:

– שכ״ד לדירת 2 חדרי שינה במיקום טוב, מרוהטת עם כל מה שצריך, כולל כל החשבונות (גם אינטרנט ונטפליקס) עולה כ- 1,500-2,000₪ לחודש (ויש מקומות בעולם שזה כולל גם ניקיון וכביסה פעמיים בשבוע😍)

– העגלה בסופר מפוצצת באוכל בפחות מ-400₪

– ארוחה במסעדה מעולה ל-3 אנשים, עם כל הפינוקים – בפחות מ-100₪

– בגיאורגיה שכרנו נהג פרטי ב-80$ ליום, 4 ימי פינוק בבית מלון בויאטנם עם ארוחת בוקר עלו פחות מ-25$ ללילה

ומדובר במדינות מדהימות שרובנו מבזבזים המון כסף רק כדי לבקר בהן לכמה ימים בתור תיירים.

אז כשמנוודים, לא חייבים להשלים עם יוקר מחייה כזה או אחר – אפשר פשוט לעבור למקום שבו אותו הכסף בדיוק שווה יותר וקונה יותר. כשההכנסה היא במטבעות של שקל, דולר או יורו – וחיים במדינות שבהן המטבע המקומי חלש יותר, כוח הקנייה עולה משמעותית.

בנוסף, זה גורם לכך שלא צריך לעבוד הרבה כדי להתפרנס, יש הרבה יותר זמן פנוי לבלות עם המשפחה, להשקיע בפיתוח של העסק. אפשר לחסוך סכומים שנראו לנו בעבר חלום רחוק, כשחיינו את יוקר המחייה הישראלי – וכל זה ממשכורת אחת.

חינוך ביתי

הוצאות המסגרות לילדים הן בין הכבדות ביותר. יש המון מקומות בעולם שאפשר להכניס בהם את הילדים למסגרת בינלאומיות מעולות, אבל אנחנו החלטנו לחנך את מילי בחינוך ביתי – ועל הסיבות לכך, בפוסט נפרד.

בין אם מדובר על גן, בית ספר, פעוטון, חוגים והעשרות (שגם מצריכות לא מעט נסיעות ברכב וזמן פנוי שנגזל ממכם – ההורים) ועוד. חינוך ביתי זו עבודה לא פשוטה ולא פשרה בשום מצב על איכות החינוך (מבחינתנו דווקא האפשרות הכי איכותית לעתיד הילדים שלנו), אבל יש בה גם יתרונות כלכליים לא קטנים.

ברור לכם שלא הכל ורוד, כן?

הנוודות מביאה איתה המון עושר בפן הכלכלי – אבל היא לא לכל אחד. עד עכשיו דיברנו רק על הצדדים החיוביים, אבל לכל מטבע יש שני צדדים. כל מי ששומע על הסיפור שלנו אומר שאנחנו ״חיים את החלום״.

 

אבל…

– צריכים להתרגל להיות רחוקים מהמשפחה והחברים

– צריכים להתרגל לעובדה שאין רכוש, רק מה שנכנס בשתי טרולי ושני תיקי גב

– צריכים להתרגל לזוז ביעילות, לחפש טיסות ודירות כל הזמן, ללמוד על כל עיר שמגיעים אליה – הסופר מתחלף, הרחובות שונים, השפה שונה – הכל שונה ולפעמים זה מעייף.

– המקצוע שלכם צריך להיות דיגיטלי ב-100%. זה הופך ליותר ויותר רלוונטי היום, במיוחד אחרי קוביד – אבל עדיין אתגר להרבה מקצועות (במיוחד שכירים).

 

בנוסף יש עלויות שלא נמצאות בשגרת חיים ״רגילה״, כמו ביטוח מטיילים, טיסות, נסיעות ומעברים בין מדינות ועוד. אבל גם עם כל אלה עדיין ההוצאות שלנו לא מגרדות את הסכומים שהיינו מוציאים בארץ – אז זה לגמרי מתאזן.

לסיכום

ההחלטה לצאת לנוודות לא היתה כלכלית ודי גילינו את כל זה אחרי השנה הראשונה לנוודות. אנחנו יודעים וזוכרים את הקושי והשגרה השוחקת, להעביר 9+ שעות במשרד אפרורי, להיות מנותקים אחד מהשני ומהילדים רוב שעות היממה, ועד שחוזרים הביתה – כבר לא נשארת המון אנרגיה חיובית.

אנחנו עובדים כל כך קשה, כל כל הרבה שעות, כדי לתת לילדים שלנו את מה שהם ״צריכים״ – אבל מה שהם הכי צריכים זה יותר זמן איתנו, זמן נקי מסטרס ולחץ, זמן איכותי קבוע, זמן לחיות ביחד כמשפחה.

זה מה שהנוודות הביאה לנו, וזה המסר שאנחנו רוצים להוציא החוצה לעולם – כדי שעוד משפחות יוכלו לצאת מהמירוץ ולהתמקד במה שבאמת חשוב בחיים.

רוצים להישאר מעודכנים?

אינסטגרם

כאן אנחנו פעילים ביום יום. משתפים את החוויות שלנו בסטוריז ואוספים את המידע על כל יעד, הטיולים והחוויות שהיו לנו בהיילייטס.

מוזמנים לשלוח הודעה פרטית לכל שאלה, נשמח לעזור ואנחנו זמינים בעיקר שם.

קבוצת וואטסאפ שקטה

בקבוצה הזו אין דיונים, תגובות או שיחות – רק עדכון בכל פעם שאנחנו מפרסמים תוכן חדש. מאמרים בבלוג, פרקי פודקאסט ומדריכי יעדים.

אחת לשבוע פותחים את הקבוצה לדיון למשך שעתיים – אבל מעבר לזה, קבוצה שקטה שקטה…

קהילת פייסבוק

כאן קורים הדיונים והשיחות, טיפים שחברי הקהילה משתפים אחד עם השני, לייבים וכל דבר אחד שמעניין את אלה שמחפשים קהילה.

אם אתם מחפשים קהילה ומקום להחליף ידע, זה המקום בשבילכם.

נודדים +

[pmpro_login]
דילוג לתוכן